မႏၱေလး ခံစားခ်က္ ၂ (Mandalay Feeling - 2)


ရြက္ေဟာင္းေတြ ေၾကြလို႕ ရြက္သစ္ေဝလည္း ကၽြန္ေတာ္ သတိမထားမိခဲ့။ ျပကၡဒိန္ေပၚက ေရာ္ရြက္ဝါတို႕ ေႏြေလရူးနဲ႔ တိုက္ကာလြင့္ခဲ့ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ သတိမထားမိခဲ့။ အိမ္ေရွ႕က ပိေတာက္ပင္ထက္ဝယ္ ေရႊရည္ ဝါလူး ပိေတာက္ဖူးမွ တန္ခူးနီးမွန္း သိခဲ့ရသည္။ ေႀသာ္...ဘာလိုလိုနဲ႔ သႀကၤန္နီးလာၿပီဘဲ ဆိုေသာ အေတြးနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ က်ဳံးေဘးသို႕ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ထြက္လာခဲ့သည္။

မန္းေရႊၿမိဳ႕ ပတ္လည္တြင္ မ႑ပ္မ်ား အစီအရီေဆာက္ေနၾကသည္။ နာမည္ေတြေပးထားသည္မွာလည္း အစံုအလင္။ သတိထားမိသည္မွာ ျမန္မာဆန္ေသာ နာမည္မေတြ႕မိ။ ဘယ္လိုဘဲဆိုဆို သႀကၤန္ဆိုသည္မွာ ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႕ရဲ႕ ရိုးရာပြဲေတာ္ထဲတြင္ အထင္ရွားဆံုးပြဲေတာ္တစ္ခုပင္။

သႀကၤန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ထင္ရွားေသာ ဒ႑ာရီပံုျပင္တစ္ပုဒ္ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ပုဂံေခတ္ နရသီဟပေတ့မင္းႏွင့္ မိဖုရားေစာလံုတို႕၏ ေၾကကြဲဖြယ္ဇာတ္လမ္းေလးသည္ ယခုတိုင္ထင္ရွားေနဆဲပင္။ သႀကၤန္ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ “သကၤႏ ၱ”ဟူေသာ ပါဠိပုဒ္မွလာ၍ “ကူးေျပာင္းျခင္း”ဟူ၍ အဓိပၸယ္ရသည္။ ျမန္မာလမ်ားတြင္ တေပါင္းလသည္ ေနာက္ဆံုးလျဖစ္၍ တန္ခူးလသည္ ပထမဆံုးလျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏွစ္သစ္ကို ကူးေျပာင္းေသာ ရာသီအခ်ိန္ျဖစ္လည္း ျဖစ္သည္။

သႀကၤန္ႏွင့္ပတ္သက္၍လည္း အျခားထင္ရွားေသာ အေၾကာင္းအရာလည္း ရွိခဲ့ေသးသည္။ ထိုအေၾကာင္းအရာမွာ သိၾကားမင္းႏွင့္ ျဗဟၼာမင္းႀကီးတို႕ အျငင္းပြားျပႆနာတက္ၾကရာ သိၾကားမင္းက အႏိုင္ရခဲ့သျဖင့္ ျဗဟၼာႀကီး၏ ဦးေခါင္းကိုရခဲ့ေလသည္။ ျဗဟၼာမင္းသည္တန္ခိုးႀကီးသူ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သူ၏ဦးေခါင္းကို ပင္လယ္ထဲ ပစ္ခ်လွ်င္ ေရခန္းကုန္မည္ျဖစ္ၿပီး ေျမႀကီးေပၚမွာထားလွ်င္ မီးေလာင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ သိၾကားမင္းႀကီးသည္ မည္သည့္ေနရာတြင္မွ မထားရဲဘဲ လက္ထဲတြင္ ကိုင္ထားရ ေလသည္။ ဤသို႕ျဖင့္ သိၾကားမင္းတို႕သည္ တစ္ႏွစ္လွ်င္တစ္ႀကိမ္ အလွည့္က် ဦးေခါင္းကို ထိန္းသိမ္းရန္ မိန္႔ဆိုၾကေလသည္။ ထိုအလွည့္က် လက္လႊဲသည့္အခ်ိန္ကို သကၤႏ ၱအခါဟုဆိုၾကသည္။

မည္သို႕ပင္ဆိုေစကာမူ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ ေရာက္လွ်င္ လူတိုင္း ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေရကစားပက္ၾကသည္။ ႏွစ္ေဟာင္းက အညစ္အေၾကးမ်ားကို အတာေရျဖင့္ ေဆးေၾကာေပးၾကသည္။ ျမန္မာရာသီအရ ပူျပင္းေသာ ေႏြရာသီ ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း အတာေရသည္ ေဘးဥပါဒ္မျဖစ္ကုန္။ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ တိုးတက္လာသည္ႏွင့္အညီ ျမန္မာတို႕၏ ရိုးရာသႀကၤန္သည္လည္း ေျပာင္းလာခဲ့ေလျပီ။
ဟိုးလြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၂ဝေလာက္က သႀကၤန္ကို ျပန္လွမ္းၾကည့္လိုက္မည္ဆိုလွ်င္ ထင္ရွားသည္မွာ သံခ်ပ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ သံခ်ပ္ကားမ်ားေပၚမွေန၍ တစ္ဖြဲ႕ႏွင့္တစ္ဖြဲ႕ သံခ်ပ္ထိုးၾကသည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ေပ်ာ္ကြယ္လုနီးပါး ရွိေနေခ်ၿပီ။ သံခ်ပ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ယခုေခတ္လူငယ္မ်ား အသိနည္းေခ်ေလၿပီ။ သို႕ေသာ္ လူရႊင္ေတာ္မ်ား အၿငိမ့္ပြဲမ်ားတြင္ သံုးႏႈန္းေနျခင္းေၾကာင့္သာ က်န္ရစ္ေနသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သံခ်ပ္ဆိုသည္မွာ တိုင္ကာ ေဖာက္ကာ သီဆိုရေသာ သီခ်င္းသံတို ျဖစ္သည္။

ဥပမာျပရမည္ဆိုလွ်င္

ဘုန္းေတာ္ႀကီးလို႕ သက္ေတာ္ရွည္
တို႕တေတြ ေရခ်မ္းအိုးႀကီး။

သံခ်ပ္တြင္ အတိုင္၊အေဖာက္ တစ္စံုစီရွိသည္။ အထက္ပါ စာေၾကာင္းႏွစ္ေၾကာင္းတြင္ ပထမစာေၾကာင္းသည္ အတိုင္ျဖစ္၍ ဒုတိယစာေၾကာင္းသည္ အေဖာက္ျဖစ္သည္။ အတိုင္ပိုဒ္တြင္ ခုႏွစ္လံုးခံ၍ အေဖာက္ပိုဒ္တြင္ ခုႏွစ္လံုး ဒါမွမဟုတ္ ရွစ္လံုးျဖင့္ အဆံုးသတ္ရသည္။ ကာရန္ယူပံုမွာ ၇-၃ သို႕မဟုတ္ ၇-၄ ယူရသည္။ ကာရန္ယူထားေသာ စာလံုးကို စာလံုးအမည္းျဖင့္ ျပထားပါသည္။

ဘုန္းေတာ္ထြန္းလို႕ ေလးကၽြန္းသာ
ေရႊၿမိဳ႕ေအာင္ခ်ာ နတ္ျပည္အလား။
ဖန္ျပာခြက္နဲ႕ ေက်ာက္စက္ေရ
အေမာေျပေအာင္ တိုက္ပါ့မမ။

တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက ကၽြန္ေတာ္တို႕ မန္းေရႊၿမိဳ႕ႀကီးတြင္ ထင္ရွားခဲ့ေသာ သံခ်ပ္အဖြဲ႕မ်ားကို ေဖာ္ျပရမည္ဆိုလွ်င္ ေညာင္ပင္သာရြာမွ “ဘိုသခင္ဆရာ” အဖြဲ႕သည္ “ထမင္းေပးပါ၊ဟင္းေပးပါ” သံခ်ပ္သီခ်င္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ပတ္ကုန္းဝန္းက်င္ ေရႊလွံရပ္မွ ထြက္ေသာ “လွ်ာကေဋ” အဖြဲ႕သည္လည္း “မျပဳျပင္လွ်င္ ဘုထင္သြားမယ္” သံခ်ပ္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေဆးရံုလိုင္းေတာင္ဘက္မွ “ေယာမင္းႀကီး” အဖြဲ႕သည္လည္း “ ခါးေတာင္းက်ဳိက္ တစ္ျခား ဖင္တစ္ျခား” စေသာ သံခ်ပ္မ်ားျဖင့္ ထင္ရွားေက်ာ္ေစာခဲ့ၾကေလသည္။

အျခား မန္းေလးၿမိဳ႕ေပၚ ရပ္ကြက္မ်ားျဖစ္ေသာ ေဟာ္ကုန္းရပ္ကြက္မွ “ဂဃနဏ”၊ “ဂ်ာရစ္တို႕ရဲ႕ လက္ပန္နီ”၊ ျပည္ႀကီးမ်က္ရွင္ မွလည္း “ပ်ဳိးခင္း”၊ ကံေကာက္ရပ္ကြက္မွလည္း “ေရႊစြန္ညိဳ” ၊ဦးဖိုသားဝင္းရပ္ကြက္မွ “သူငယ္ေတာ္” စေသာ သံခ်ပ္အဖြဲ႕မ်ားျဖင့္ ေရွးယခင္ မန္းေလးသႀကၤန္သည္ သံခ်ပ္အဖြဲ႕မ်ားျဖင့္ စည္ကားခဲ့သလို လိစ္ဂစ္တာႏွင့္ သႀကၤန္ဒိုးေပါင္းစပ္ကာ ေဖ်ာ္ေျဖမႈကိုလည္း “လွ်ာကေဋ”သံခ်ပ္အဖြဲ႕မွ ဦးဆံုး စတင္ေဖ်ာ္ေျဖခဲ့ေလသည္။

သို႕ေပမယ့္ ယခုခ်ိန္တြင္ သံခ်ပ္မ်ား ျပန္လည္ေပၚထြန္းလာေပေတာ့မည္။ မႏွစ္သႀကၤန္တြင္ လူရႊင္ေတာ္ ပါပါေလးတို႕ရဲ႕ ခြပ္လိုက္ၾကစို႕ သူငယ္ခ်င္း ေျပာင္ေျပာင္ဒဲ့ေျပာ အဖြဲ႕မွစ၍ သံခ်ပ္မ်ား စတင္ဆန္းသစ္လာခဲ့ ေလျပီ။ ဒီႏွစ္ေတာ့ သံခ်ပ္ေတြ မန္းေလးၿမိဳ႕တြင္ သံခ်ပ္သံ ညံေပးလိမ့္မည္။ သံခ်ပ္ဆိုသည္မွာ တိုင္းျပည္၌ ျပဳျပင္သင့္သည္မ်ားကို ဟာသဥာဏ္ကြန္႕ကာ အက်ဳိးျပဳအသိေပး စပ္ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။

မန္းေလးသႀကၤန္ဟုဆိုလိုက္လွ်င္ ခ်န္ထား၍မရေသာအရာ ရွိေသးသည္။ ထိုအရာကား မန္းေလးဂုဏ္ေဆာင္ ၿမိဳ႕မတူရိယာအသင္းႀကီးျဖစ္ေပသည္။ သႀကၤန္ေတးသံ သယ္ေဆာင္လာတတ္ေသာ ေငြငန္းျဖဴႀကီးကေတာ့ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း မန္းေလးသႀကၤန္တြင္ မပါမျဖစ္ပင္။ ၁၉၂၈ခုႏွစ္က ဦးေတာ္လံုအမွဴးျပဳၿပီး ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းတို႕ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကေသာ ၿမိဳ႕မ အေပ်ာ္တမ္း တူရိယာအသင္းႀကီးသည္ ယခုဆိုလွ်င္ ႏွစ္ေပါင္း ၈၅ႏွစ္ ရွိခဲ့ေပမယ့္ ရိုးရာ တူရိယာအေမြကို ၿမိဳ႕မအဖြဲ႕သားတို႕ လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းလာခဲ့သည္မွာ ယခုတိုင္ပင္။

မန္းေလးသႀကၤန္က်င္းပပံုကို ပါဝင္ၾကဖူးသူတိုင္းသိၾကေပလိမ့္မည္။ သို႕ေသာ္ မႀကံဳဖူးေသးေသာသူတို႕ကို ခံစားေစရမည္ဆိုလွ်င္ အႀကိဳေန႕ညေနခင္းအခ်ိန္တြင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ရံုးေရွ႕ရွိ ဗဟုိမ႑ပ္ ေခၚ ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္မ႑ပ္တြင္ ဖြင့္ပြဲကို စည္ကားက်င္းပသည္။ ေက်ာင္းအသီးသီးမွ သမီးပ်ဳိေလးမ်ား၏ သႀကၤန္အကမ်ားႏွင့္အတူ ၿမိဳ႕မ ေငြငန္းအလွျပယာဥ္ႀကီးဆီကလည္း သႀကၤန္ေတးသံသာမ်ားကို တီးမွဳတ္ကာ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ မန္းေလးသႀကၤန္ကို ဖြင့္လွစ္သည္။ၿပီးလွ်င္ မႏၱေလးတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္းရွိ ခရိုင္အသီးသီးမွ အလွယာဥ္မ်ားသည္ ဗဟိုမ႑ပ္ေရွ႕မွ ျဖတ္ကာ မန္းေလးက်ဳံးကို ပတ္၍ အလွျပၾကသည္။ ထို႕ေနာက္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ထဲသို႕ လွည့္လည္ကာ အလွျပထြက္ၾကသည္။ ေနာက္ဆံုးရက္တြင္မူ ထိုအလွျပယာဥ္မ်ားထဲမွ အလွဆံုး အလွျပယာဥ္ကို ဆုခ်ီးျမွင့္ေလ့ရွိသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႕ မႏၱေလးၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ယဥ္ေက်းမႈၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္သည္။ ယဥ္ေက်းစြာျဖင့္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို ႏွစ္တိုင္း ဆင္ႏႊဲၾကသည္။ ယခင္က မန္းေလးသႀကၤန္သည္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕သေလာက္ ယခုေခတ္တြင္ ယဥ္ေက်းမႈအေငြ႕အသက္သည္ တျဖည္းျဖည္းေလ်ာ့နည္းလာသည္။ မန္းေလးသူ၊မန္းေလးသားတိုင္းသည္ မိမိၿမိဳ႕၏ ေပ်ာ္စရာေကာင္းေသာ ဂုဏ္ယူစရာေကာင္းေသာ ရိုးရာသႀကၤန္အစဥ္အလာကို ထိန္းသိမ္းသင့္ေပသည္။ ယခုဆိုလွ်င္ ေရွးယခင္ေခတ္တုန္းကလို သံခ်ပ္အဖြဲ႕မ်ား ေပၚလာေတာ့ေပမည္။ လမ္းတိုင္းတြင္လည္း မ႑ပ္မ်ား ထိုးခြင့္ရေလၿပီ။ ယခင္ႏွစ္မ်ားထက္ေတာ့ ဒီႏွစ္ပို၍ စည္ကားေပးေတာ့မည္။

ကၽြန္ေတာ့္အေတြးကို ေခတၱရပ္ရေပမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လမ္းေဘးထီလွည္းမွ ဖြင့္ထားေသာ သႀကၤန္သီခ်င္းေလးသည္ ကၽြန္ေတာ့္နားမွတဆင့္ ႏွလံုးသားထဲသို႕ တိုးဝင္လာေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

“ ျမနႏၵာ ေရညိဳညိဳရစ္ကာသန္းေတာ့ ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္တူတူခိုမယ္ ပ်ဳိျဖဴေတြရယ္
ေပ်ာ္ခင္းေလးသာပါဘိတယ္ နိမိတ္ေကာင္းယူမယ္ ႏွစ္ဦးသႀကၤန္ေတာ္ဝယ္....”

လင္းယံခ (ျမန္မာစာ)

0 comments: