“ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္”


    မၾကာခင္ သီတင္းကၽြတ္ေရာက္ေတာ့မည္ ဆိုသည္ကို ညတိုင္း မီးရွဴးမီးပန္း ေဖာက္သံ မ်ားက အသိေပးေနသလို ရွိေနသည္။ သီတင္းကၽြတ္သည္ ျမန္မာျပကၡဒိန္အရ ခုႏွစ္လေျမာက္ ျဖစ္ၿပီး ကမၻာသံုးျပကၡဒိန္အရ စက္တင္ဘာလ - ေအာက္တိုဘာလတြင္ က်ေရာက္သည္။ ထင္ရွား ေသာ ပြဲေတာ္တစ္ခုမွာ မီးထြန္းပြဲေတာ္ပင္ ျဖစ္သည္။ သီတင္းကၽြတ္လ၏ အထိမ္းအမွတ္ပန္းမွာ ၾကာမ်ဳိးငါးပါး ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မဟာဂီတ ဦးၿပံဳးခ်ဳိ ေရးသားခဲ့ေသာ ရာသီဘြဲ႕ေလးခ်ဳိးမ်ားတြင္ သီတင္းကၽြတ္လ အခ်ိန္အခါကို -
        ဆီမီးငယ္တဲ့ ထိန္ထိန္
        အိုင္မင္းေရၾကည္က
        ၾကာငါးမည္ ငံုအာစြင့္တယ္
        ဖူးပြင့္ခါခ်ိန္။
        အသဝနီ ယွဥ္ကာခ်ဥ္းပါလို႔
        လင္းလာတဲ့ ေငြတာရီရယ္
        ျပာမွိန္လ်က္ ျမဴေျခဆိုင္း။
        ဂါရေဝ
        သကၠစၥံ ပဏာေမျဖင့္
        သဒၶါေႁခြ ကန္ေတာ့ပြဲကိုလ
        မစဲေပါင္ ကုသိုလ္ကို ႏႈိးၾကတယ္
        မ်ဳိးျမန္မာ့တိုင္း - ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆိုျပထားပါသည္။

    သီတင္းကၽြတ္လကို ေရွးအခါက သန္တူလ ဟုေခၚၾကသည္။ ‘သန္’ ဆိုသည္မွာ စပါးပင္ကို ရည္ညႊန္းကာ ‘တူ’ဆိုသည္မွာ ‘ထူ’ ျဖစ္ၿပီး “စပါးပင္မ်ား ထူထူေထာင္ေထာင္ေပါက္ေရာက္လ်က္ ရွိၿပီ” ဟု ဆိုလိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အပင္မ်ား ေအာင္ျမင္သည့္အေနျဖင့္ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲမ်ား က်င္းပၾကသည္။ ပုဂံေခတ္တြင္ ေရးထိုးေသာ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ သီတင္းကၽြတ္ ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းကို အလွ်င္း မေတြ႕ရေပမယ့္လည္း သကၠရာဇ္၅၇၄ခုႏွစ္ တုရြင္းေတာင္ ေစာရဟန္းသိမ္ ေက်ာက္စာ တစ္ေနရာ၌ ‘သတင္းခၽြတ္’ဟူေသာ အသံုးကို ေရွးဦး ေတြ႕ရွိရေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ‘သတင္းခၽြတ္’ဟူေသာ အသံုးသည္ သီတင္းသီလ ေစာင့္ထိန္း သူတို႔ ခၽြတ္လႊတ္ကုန္ဆံုးေအာင္ ျပဳသည္ဟု ေတြးထင္ဖြယ္ ရွိသည္။ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔မွ ရက္ေပါင္း ၉ဝတိုင္ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ မိမိတို႔ ေက်ာင္းသခၤန္းတြင္ သီတင္းသံုးၾက ရျပီး သီတင္းကၽြတ္ လျပည့္ေက်ာ္မွ အရပ္တစ္ပါးသို႔ ႂကြခ်ီၿမဲ ရၾကသည္ကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။

    သီတင္းကၽြတ္လသည္ ရာသီခြင္အရ တူရာသီ လက္တင္အေခၚ Libra ျဖစ္သည္။ တူရာသီ၏ ရာသီခြင္ပံုသည္ ခ်ိန္ခြင္ပံု ျဖစ္သည္။ သီတင္းကၽြတ္လ၏ စန္းယွဥ္နကၡတ္မ်ားမွာ ေရဝတီ၊ အသဝနီႏွင့္ ဘရဏီ နကၡတ္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ သီတင္းကၽြတ္လရာသီတြင္ နံနက္ ၅နာရီ ၅၅မိနစ္ခန္႔တြင္ ေနထြက္၍ ညေန ၅နာရီ ၃၇မိနစ္ခန္႔တြင္ ေနဝင္သည္။ သီတင္းကၽြတ္လတြင္ ျပႆဒါးရက္မ်ားမွာ တနဂၤေႏြေန႔ႏွင့္ တနလၤာေန႔တို႔ ျဖစ္ၾကၿပီး အဂၤါႏွင့္ ၾကာသပေတးေန႔တုိ႔မွာ ရက္ရာဇာေန႔မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔အျပင္ ရက္မစံုဘဲ လကြယ္ေသာေၾကာင့္ သီတင္းကၽြတ္လတြင္ ရက္ေပါင္း ၂၉ရက္သာ ရွိေလသည္။

    ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္ေရာက္တိုင္း ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔သည္ မိမိထက္ သက္ႀကီးဝါႀကီးသူ တို႔ကို ငယ္သူတို႔က ရွိခိုးဦးႏွိမ္ ကန္ေတာ့ၾကသည္မွာလည္း မြန္ျမတ္ေသာ ရိုးရာထံုးထမ္း အစဥ္အလာ တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား သီတင္းသံုးရာ ေက်ာင္းသခၤန္းမ်ားကို သြားေရာက္ၾက၍ ပန္း၊ ဆီမီး၊ လွဴဖြယ္ဝတၳဳ အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ကို ပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ၾကသည္။

    ေရွးအခါ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္၌ ဘုရင္ႏွင့္မိဖုရားတို႔၏ ကန္ေတာ့ပြဲမ်ားကို နန္းတြင္း၊ နန္းျပင္တို႔၌ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ဘုရင္ႏွင့္ မိဖုရားတို႔သည္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔တြင္ ရွစ္ပါးသီလ ေဆာက္တည္ၾကၿပီး သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔တြင္ မင္းညီမင္းသား မင္းေဆြမင္းမ်ဳိးမ်ား၏ ကန္ေတာ့ျခင္းကို ေရွးဦးစြာ နန္းတြင္း၌ ခံယူၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ မင္းဝတ္မင္းစား တန္ဆာမ်ားကို အသစ္လဲလွယ္ ဝတ္ဆင္ကာ ျပည္သူတို႔၏ ကန္ေတာ့ျခင္းကို ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္း လွည့္လည္ခံယူသည္။ ထို႔ေနာက္ နန္းတြင္းသို႔ ျပန္ေရာက္ေသာအခါတြင္မူ ဘမယာသန ပလႅင္ထက္သို႔ ႂကြခ်ီေတာ္မူေသာအခါ တစ္ရာ့တစ္ပါးေသာ ထီးေဆာင္းမင္းတို႔က ရတနာ ေရႊေငြတို႔၏ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾကေလသည္။

    ညေရာက္ေသာ အခါတြင္လည္း ၿမိဳ႕ရြာတစ္ဝန္းလံုးတြင္ ဆီမီးပူေဇာ္ပြဲႀကီးကို က်င္းပသည္။ ထိုမီးပူေဇာ္ပြဲကို ျမင္းမိုရ္ပြဲ ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ တာဝတႎသာပြဲ ဟူ၍ လည္းေကာင္း ေခၚၾကသည္။ ထိုမီးပူေဇာ္ပြဲ ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းမွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ဝါတြင္း သံုးလပတ္လံုး တာဝတႎသာ နတ္ျပည္၌ သီတင္းသံုး၍ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ သႏဳၱႆီတနတ္သားအား အဘိဓမၼာတရား ေဒသနာေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူၿပီးလွ်င္ သကၤႆနဂိုရ္ျပည္ (လူ႕ျပည္)သို႔ ျပန္လည္ သက္ဆင္းျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ လူ႕ျပည္သို႔ သက္ဆင္းျခင္းကို ရည္စူး၍ မင္းရင္ျပင္တြင္ ျမင့္မားေသာ ျပႆဒ္ႀကီးကို ေဆာက္လုပ္၍ ေလွကား သံုးသြယ္ ဆင္ယင္ၿပီးလွ်င္ ဆီမီးထြန္း၍ ပူေဇာ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ ဆီမီးထြန္း ပူေဇာ္ျခင္း ေၾကာင့္လည္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳၾကရျခင္းျဖင့္ အျပစ္ကင္းစင္ေသာ ေပ်ာ္ရြင္မႈကို ရရွိႏိုင္ ၾကေလသည္။

    ထိုသီတင္းကၽြတ္ လျပည့္ေန႔တြင္ ရဟန္းသံဃာတို႔၏ ပဝါရဏာျပဳျခင္းကိစၥႏွင့္ ျမတ္စြာ ဘုရား ေဟာၾကားခဲ့ေသာ အဘိဓမၼာ တရားေဒသနာေခၚ ဓမၼစၾကာ ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ျခင္းမ်ားကို က်င္းပျခင္းေၾကာင့္လည္း အဘိဓမၼာေန႔ ဟုလည္း ေခၚၾကသည္။ သီတင္းကၽြတ္ လျပည့္ၿပီး ေသာ္လည္း ရဟန္းသံဃာတို႔သည္ ပဝါရဏာျပဳၿပီးမွ ဝါကၽြတ္ေလသည္။ ပရဝါဏာျပဳျခင္း ဆိုသည္မွာ ေရွးဦးစြာ ဝါႀကီးေသာရဟန္းသည္ လက္ဝဲပုခံုးေပၚ၌ ဧကသီကို စံပယ္တင္၍ ေဆာင့္ေၾကာင့္ ထိုင္ၿပီးလွ်င္ လက္အုပ္ခ်ီလ်က္ ‘အရွင္တို႔၊ သံဃာကို ဖိတ္ၾကားပါ၏။ အရွင္တို႔သည္ အကၽြႏု္ပ္အေပၚ၌ အျပစ္ကိုျမင္လွ်င္ ျဖစ္ေစ၊ ၾကားလွ်င္ျဖစ္ေစ၊ အျပစ္ရွိလိမ့္မည္ဟု ယံုမွားသံသယ ရွိလွ်င္ျဖစ္ေစ အကၽြႏု္ပ္တို႔အား အစဥ္သနားသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေျပာဆိုၾကကုန္ေလ့ာ၊ အျပစ္ျမင္သည္ရွိေသာ္ ထိုအျပစ္ကို အကၽြႏု္ပ္ကုစား ပါအံ့’ ဟု သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္ ဖိတ္ၾကားရသည္။

    ထို႔ေနာက္ အစဥ္အတိုင္း သီတင္းငယ္ေသာ ရဟန္းတို႔ကလည္း အထက္ပါအတိုင္း လက္အုပ္ခ်ီကာ ‘အရွင္ဘုရားတို႔၊ သံဃာကို ဖိတ္ၾကားပါ၏’ ဟု သံုးႀကိမ္ရြတ္ဆို၍ ‘အျပစ္ရွိလွ်င္ ေျပာၾကပါ’ ဟု အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ဖိတ္ၾကားရသည္။ ဤ ပဝါရဏာ ျပဳျခင္းသည္ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ကပင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ ေက်ာင္းေတာ္၌ သီတင္းသံုးေနစဥ္ ရဟန္းတစ္စု အခ်င္းခ်င္း မေခၚမေျပာ ေနထိုင္သည္မွ အစျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပဝါရဏာ ျပဳျခင္း သေဘာမွာ သံေဃာေတာ္မ်ား အခ်င္းခ်င္း အျပစ္မျမင္ၾကဘဲ ညီညြတ္စြာ ေနထိုင္ျခင္း သုပၸဋိပေႏၷာဂုဏ္ကို လက္ေတြ႕က်င့္သံုးၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။

    ထို ျမင့္ျမတ္ေသာ ရဟန္းသံဃာတို႔အခ်င္းခ်င္း ပူေဇာ္ျခင္းမွ အစျပဳ၍ ငယ္သူမွ ႀကီးသူကို လည္းေကာင္း၊ တပည့္က ဆရာကို လည္းေကာင္း၊ သားသမီးက မိဘကို လည္းေကာင္း ပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ျခင္းမ်ားသည္ သီတင္းကၽြတ္လ၏ မြန္ျမတ္ေသာ ပံုရိပ္တစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္းကို စာဆိုေက်ာ္ ဖိုးသူေတာ္ ဦးမင္း၏ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီဘြဲ႕ သျဖန္၌

        ၾကာငါးမည္ႀကိဳင္သင္းလို႔
        လွ်ံဝင္းတဲ့ ေျပာင္ထိန္။
        ေရႊနန္းေတာင္ ေတာ္ဦးမွာလ
        ကြန္႔ျမဴးျမင့္မို မီးညီးတဲ့ခါခ်ိန္။
        ရွိခိုးငယ္ဦးႏွိမ္၊ သံုးႀကိမ္ရိုေျပာင္း
        သကၠစၥဂါရဝါႏွင့္ စဥ္အလာပူေဇာ္ပြဲကို၊ ခဲ့ၾကေပေတာင္း။ ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆိုခဲ့ေလသည္။

    ရဟန္းသံဃာတို႔သည္ ဝါတြင္းသံုးလပတ္လံုး ေက်ာင္းသခၤန္းမွ မခြာဘဲ ရဟန္းက်င့္ဝတ္ သီလကို တည္ေဆာက္သည္။ ထိုအစဥ္အလာကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ သာမန္လူတို႔ကလည္း ထိုဝါတြင္း သံုးလတြင္း၌ ထိမ္းျမားမဂၤလာ ျပဳျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ၾကၿပီး ဥပုဒ္သီတင္းသီလ ေဆာက္တည္ၾက ေလသည္။ ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္ေသာ အခါမွသာ လူတို႔၏ ဓေလ့အတိုင္း အိမ္ရာ တည္ေထာင္ျခင္းကို ျပဳၾကသျဖင့္ သီတင္းကၽြတ္ျပီးလွ်င္ ထိမ္းျမားမဂၤလာပြဲမ်ားကို က်င္းပေလ့ ရွိသည္။

    ထို႔ေၾကာင့္ ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္အခ်ိန္အခါတြင္ မိမိထက္အသက္ႀကီးသူမ်ား၊ ဆရာ၊ မိဘ၊ ဘိုးဘြားမ်ားကို ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ျခင္းမ်ားျပဳကာ ဆီမီးထြန္းပူေဇာ္ပြဲမ်ားကိုလည္း ေရွးယခင္ကထက္ ပိုမိုစည္ကား သိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပျပဳလုပ္ၾကၿပီး ျမန္မာ့ရိုးရာ ဆယ္ႏွစ့္ရာသီ ပြဲေတာ္မ်ားထဲမွ သီတင္းကၽြတ္ပြဲေတာ္ကို ေပ်ာ္ရြင္စြာ က်င္းပႏိုင္ၾကပါေစဟု ေမတၱာဆုမြန္ ပို႔သအပ္ပါသည္။

လင္းယံခ (ျမန္မာစာ)

0 comments: